Tuesday, December 27, 2011

Adab Bergurau :) Renungan Bersama

Assalamualaikum, Hyee Readers, :D
CopCop, Jangan la lari pulak lepas baca tajuk POST tuu, :)
Haaa, harini, aku nak share something yang aku baca,

ADAB Bergurau :) Yeaahh,
Islam has taught us to be good in any situation, even, nak masuk tandas pun ad ADAB u know ?

Bergurau, dah jadi rutin KITA, kan ? Tak kira kt mana, kt RUMAH, kt FB, kt, SEKOLAH ! Kadang-kadang kat SURAU/MASJID pun ? =.=''

Bukannya tak boleh bergurau, boleh jaaa. Sedangkan Rasulullah S.A.W pun bleh bergurau, apatah kita.

Tapi-tapi-tapi-tapi, Ada ADAB diaa,

1- Bergurau tuu, biarlah jaga AGAMA


- kadang-kadang tuu, kita leka sangat bergurau, sampaikan terlupa ALLAH, dan sampaikan kita memperlekehkan ALLAH, dan juga agama-Nya, Astagfirullah, jaga tutur kata kita, jangan sampai terpesong dari akidah dan juga agama kita nii, :)

2- Bergurau tuu, biarlah kena pada WAKTUnya


- Kena pada waktunya, means, Janganlah nak bergurau masa ad majlis kematian ke, masa kat surau ke, masa ada Kuliah Agama ke, NAk bergurau, make sure kena laa pda masanya ok? Jangan duk men hentam jaa nohh :)

3- Bergurau tuu, biarlah berPADA-PADA 


- Haaa, yang ni penting, kadang-kadanng tuu, KITA pnyalah Syok duk bergurau, tnpa kita sedar, actually kita dah guriskan hati someone, or jatuhkan maruah dia. Tak baik kan cmtu ? Semua ni akan timbulkan permusuhan jaa, So, bergurau tu, AgakAgak la yaaa :)


4- Bergurau tuu, mestilah kena HORMAT orang len sama, terutamanya Orang yang lebih TUA


- Nak bergurau pun, tengoklah sama, orang tuu, kalau dia tu lebih tua, jaga adab kita sikit, jangan men terjah jaa, Tambah-tambah, orang TuaTua, jangan nak melawak sembarangan jaa, depa ni sensitif sikit, So, jaga-jaga laa :) Hormat sikit orang len, jangan malukan or aibkan dia, satu hari nnti, kita kena balik pulakk !

5- Bergurau tuu, biarlah bercakap BENAR.

- Haa, ni mesti ramai taktau kan, Aku pun baru taw, SambilSambil bergurau tuu pun, percakapan kita tuu mesti betul taww,
For example, Dulu Rasulullah S.A.W pernah bergurau dan menyatakan, ORANG TUA TAK BOLEH MASUK SYURGA. Walaupun benda tu sekadar gurauan, tapi sebenarnya betul, Rasulullah S.A.W telah menjelaskan, setiap orang yang memasuki syurga itu akan menjadi muda, walaupun orang itu meninggal dalam usia TUA.
 6- Bergurau tuu, janganlah KETAWA berlebih-lebih


- KadangKadang tuu, bila KITA bergurau, sampai gelak berdekah-dekah, mengilaaii, pehh , HAHA tak baik tuuu, sedangkan Rasulullah S.A.W pun, kalau ketawa, hanya menampakkan barisan hadapan gigi beliau, So, kita ubah cara ketawa kitaa yaa :) InsyaAllah :DD


Yeahhh, itulah ANTARA adab-adab BERGURAU, ataupun dalam bahasa kita MELAWAK. Tanpa kita sedar, kita tak pernah patuhi adab-adab ni kan ? So, JumJum kita berubahh :)

* Sumber dari Majalah ASUH edisi TERKINI :) bukan COPYPASTE yaaa !

Byeee , hope you enjoyed reading this :)










No comments:

Post a Comment

 
S Pink Premium Pointer