Sunday, March 13, 2011

evOlusi berTudunG~

haa..hari ini terjenak dalam hati..terpikir pulak pasal evolusi tudung-tudung di Malaysia..

kalau dilihatkan sekarang ni..banyak jenis tudung/ penutup kepala ada... example.= shawl,selendang, tudung arini mhupun tudung bawal besa..

but, the question is..yg mna sebenar2nya betul ya?

jum kita tgok eh ~_+

ini ke? urmm~

yan ini cantik kan?


style.~ ^_^

or tudung bawal yang lebih manis?



Dalam Islamtudung atau kerudung merupakan pakaian yang digunakan untuk menutup bahagian kepala seorang wanita. Bertudung adalah perintah Allah kepada setiap wanita Islam. Setelah seseorang wanita memeluk Islam maka wajib baginya bertudung sebagai sebahagian dari menutup aurat. Sementara kerudung sendiri di dalam al-Qur'an disebut dengan istilah khumur, sebagaimana terdapat pada surah An-Nuur ayat 31: "Hendaklah mereka menutupkan khumur (kerudung-nya) ke dadanya."


 Sesungguhnya hijab/berjilbab/bertudung itu adalah sebagai tanda ketaatan seorang muslimat kepada Allah dan rasulnya:

“Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sungguhlah Dia telah sesat, sesat yang nyata.” (Al Ahzab: 36)
“Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya.” (An Nuur: 31)
so, berdasarkan ayt tersebut, jelaslah bahawa pemakain tudung sebenar2nya..ad syarat2nya ok~ 
jadi,sama2 lah kita renung2 kan dn perbaiki diri kita ni.. sbenarnya ad banyak lagi nk ditulis tentang isu tudung2 ni..tapi untuk sekrang cukuplah sekadar ini.ok?

p/s: saya pun bukannya hebad dlm agama ni..juz nk mnambahkan pengetahuan n perbaiki diri sama2 ya.hehe =)


2 comments:

 
S Pink Premium Pointer